Reklama
 
Blog | Lukáš Jelínek

Jak sledovat návštěvnost blogu

Nedávno se tu řešilo, jak sledovat návštěvnost blogu - kolik lidí blog čte, odkud přišli, jaká slova hledali a tak podobně. Koho by zajímalo, jak to řešit pomocí služby Google Analytics, nechť čte dál - je to skutečně jednoduché.

Sledovat návštěvnost nějakých webových stránek je jednoduché. Nejjednodušší to je, když se o to postará přímo správce serveru, protože pak není potřeba nijak zasahovat do vlastních stránek, využijí se záznamy vytvářené serverem. Často ale tato možnost není reálná, proto nastupují jiná řešení – to je i případ mnohých blogů, například i tady na Respektu.

Služeb, které umožňují vytváření všelijakých přehledů návštěvnosti, existuje poměrně dost. Každá má své dobré i špatné vlastnosti. V Česku se asi nejčastěji používá Toplist (zdarma, míval však problémy se zátěží a přehledy nejsou příliš bohaté) a Navrcholu (zdarma jen poměrně málo informací, naopak placené programy toho umí skutečně hodně). Lze ale využít i služby odjinud. Jednou takovou je služby Google Analytics, poskytovaná firmou, která je známa hlavně díky svému vyhledávači.

Proč si vybrat Google Analytics? Poskytuje mnoho různých informací o návštěvnosti (počet návštěvníků za určité období, odkud přišli (u příchodu přes vyhledávač i včetně hledaného slova), jaká byla vstupní a výstupní stránka, jaké prohlížeče používají, ve kterém státě se připojují k Internetu, jaký jazyk mají nastaven jako preferovaný atd. A proč si tuto službu naopak nevybrat? Neumí čééésky (aspoň zatím), lze si vybrat angličtinu, němčinu, ruštinu, ba i polštinu, ale češtinu bohužel ne. A druhý důvod proti, při registraci Google požaduje některé osobní údaje včetně telefonního čísla. Takže, vyberte si…

Reklama


Následující popis obsahuje odkazy. Vedou buď přímo na popisované stránky (pokud to lze), nebo na obrázky (snímky obrazovky), kde je popisovaná stránka nebo její část zachycena.


Registrace

Práce s Google Analytics začíná registrací. Kdo má účet GMail (resp. Google účet obecně), registrovat se nepotřebuje, může se rovnou přihlásit. Začít lze na úvodní stránce Google Analytics, kde jsou jak pole pro přihlášení (Email + Password), tak i odkaz Sign up now pro registraci.

Při registraci je potřeba vyplnit nějakou existující e-mailovou adresu, heslo (dvakrát) a klasicky opsat znaky z obrázku (jsou zde lépe viditelné než v diskusích u blogů). Pozor na volbu Enable web history. Ve výchozí podobě je zaškrtnutá a znamená, že se budou sledovat vyhledávaná slova a některé další věci – prostě takový malý Velký bratr (lze se toho sledování sice zbavit i jinak, ale to je na jinou debatu). Registraci je potřeba potvrdit kliknutím na odkaz v zprávě, kterou Google zašle na adresu uvedenou při registračním procesu.

Aktivace Google Analytics

Uvedená registrace slouží pro přístup k různým službám, ty je ale ještě potřeba zvlášť aktivovat. V nabídce My services se klikne na položku Analytics a na další stránce pak na tlačítko Sign up. Následuje vyplnění údajů o prvním webu (později lze přidávat další), včetně interního názvu (k identifikaci ve výsledcích) a časové zóny (pro správné určení času).

Nyní je potřeba vyplnit již zmiňované osobní údaje. Nyní přichází ten nejdůležitější okamžik – vygeneruje se kód, který je potřeba vložit do blogu, například do pole O autorovi v sekci Autor info. To je vše a od této chvíle se začnou počítat přístupy. Pozor ale, že nejsou hned vidět ve výsledcích, zpracování probíhá dávkově se zpožděním.

Co to ještě umí

Některé možnosti jsem již popsal. Google Analytics ale má ještě pár dalších věcí, o kterých bych se chtěl zmínit. Především to jsou filtry – lze si například odfiltrovat přístupy z určité adresy (což používám, aby se nepočítaly mé vlastní přístupy na stránky). Dále lze dávat jiným uživatelům práva pro přístup k výsledkům. Kdo používá službu Google Adwords (kontextová reklama směřující na sledované stránky – u blogů to samozřejmě není příliš obvyklé), může sledovat úspěšnost reklamních kampaní a různé další parametry.

Takže komu se služba Google Analytics líbí, nechť mu popis a návod slouží. V každém případě není od věci návštěvnost nějak sledovat (ať už tímto nebo něčím jiným), člověk se občas z výsledků dozví různé zajímavé věci.