Reklama
 
Blog | Lukáš Jelínek

Kampaň naše vezdejší

S blížícími se senátními a komunálními volbami přibývá předvolebních billboardů, plakátů a dalších forem politické propagace. Je zajímavé sledovat, jak si v tomto ohledu různé strany počínají.

Je to vidět hlavně v Praze, ale ani další města nezůstávají pozadu. Kde jsme ještě nedávno vídali modré plochy s nějakým komunikačním proudem, kde bylo něco podobného zbarveného do růžovofialova, kde jsme si mohli přečíst že „co nás nezabije, to nás posílí“, případně že nám to dá křídla – tam se na nás dnes usmívají obličeje politiků. A nejen ony – hlavně bohaté sliby a úderná hesla!

Politické strany jsou velice různé. Mají různé programy, různě rozsáhlé členské základny, různě vysoké rozpočty na kampaň. Podívejme se tedy, co si jednotlivé strany připravily, a jak to na člověka (tedy v tomto případě na mě) působí. Budu hovořit pouze o reklamní stránce věci, věci jako volební program, osobnosti politiků atd. řešit nebudu.

Občanská demokratická strana

Vsadila na relativně jednoduchou grafiku, krátká a rázná hesla, a samozřejmě na nejznámější tváře. Základem je (stranická) tmavě modrá barva, typické logo ODS, text je bílý, vyvedený v bezpatkovém písmu. Volební hesla jsou povětšinou lákavá, ovšem často až se zjevně nerealistickými sliby. Celkově lze kampaň hodnotit jako potenciálně účinnou – plakáty a billboardy jsou dobře čitelné i z velké dálky (díky velkému kontrastnímu písmu), je z nich okamžitě patrné, o co jde.

Reklama

Česká strana sociálně demokratická

Nechám-li stranou „otazníkovou“ část kampaně (tedy plakáty s kritikou něčeho, mající v pozadí šedý otazník), působí volební materiály značně rozpačitě a nevyrovnaně. Často chybí logo strany, používají se různá písma (patková, bezpatková, ozdobná), volební hesla jsou dlouhá, složitá a napsaná drobnými písmeny. Co je ale nejpodstatnější (a nejvíc kampaň poškozující), je mizerná čitelnost textů. Světle oranžové písmo na bílém pozadí, případně bílé na pozadí členitém a pestrobarevném, způsobují nečitelnost i zblízka, natož zdálky. K účinnosti takto vedené kampaně jsem velmi skeptický, skoro to působí, jako by šlo o partyzánství jednotlivých kandidátů, a nikoli o systematickou kampaň strany.

Strana zelených

Celkový styl se dost podobá stylu ODS. Grafika je však ještě jednodušší, všude dominuje světle zelená barva, písmo je většinou bílé a drobnější. Logo strany nikdy nechybí. Výrazně převažují známé tváře. Hesla jsou méně konkrétní, méně slibující a celkově zapadají do současného stylu strany. Účinnost této kampaně odhaduji zhruba na stejné úrovni jako v případě ODS – již na první pohled má člověk jasno.

KDU-ČSL

Tuto stranu potkáme v aktuální kampani překvapivě málo. Těžko říct, čím je to způsobeno. Jinak jsou ale jejich billboardy a další plochy na celkem slušné úrovni. Grafiky přiměřeně, textům vévodí bezpatkové písmo v tradiční červené a modré barvě na pastelovém pozadí, většinou světle modrém. Volební hesla jako obvykle nepříliš konkrétní. Kampaň by působila profesionálně, nebýt velice nízké aktivity (počtu ploch).

SNK-ED

Z malých stran jednoznačně nejvýraznější, v Praze mnohem aktivnější než např. KDU-ČSL. Sází na obličeje, a to na obličeje „neokoukané“ – o většině prezentovaných kandidátů jsem v životě neslyšel. Škoda jen (pro stranu), že někteří lidé působí na fotografiích, jako kdyby už samými starostmi zešedivěli. Jinak barevně všude dominuje modrá, texty jsou především bílé, bezpatkovým písmem. Hesla ryze nekonkrétní, úderná témata by člověk hledal jen obtížně. Z dálky volební plakáty sice upoutají pozornost, ale blíže už nezaujmou, zřejmě vinou prázdných hesel.

Ostatní strany hodnotit nebudu. Jejich volebních billboardů, plakátů, letáků atd. jsem viděl příliš málo, než aby to mělo dostatečnou vypovídací schopnost. Navíc žádná ze stran nepředvedla nic tak originálního, abych si to pamatoval a aby to stálo za upozornění. Zvlášť překvapivé je to u KSČM – možná je to ale tím, že zrovna třeba v Praze necítí příliš velkou příležitost, proto se raději koncentruje jinam.

Co se tedy týká mého subjektivního vnímání současné kampaně, zhodnotil bych to poměrně jednoznačně. Největší šanci zapůsobit touto cestou má podle mě ODS, za ní v těsném závěsu Zelení a SNK-ED. KDU-ČSL si to kazí slabou aktivitou. Značně neprofesionálně působí kampaň ČSSD. Jejich „reklamy“ si člověk většinou ani nevšimne – a když, tak bude těžko luštit, co se tam vlastně říká. V kontrastu s tím, jak vypadala kampaň před volbami do sněmovny, to skoro až vypadá, jako by šlo o úplně jinou stranu. Inu, uvidíme – možná se budou voliči řídit podle zcela jiných kritérií a kampaň samotná bude jen bezvýznamná kulisa.