Reklama
 
Blog | Lukáš Jelínek

Bezohlední, či pouze nevnímaví řidiči?

Řidiči od záchranné služby (hasičů, policie...) často říkají, jaké problémy jim způsobují "bezohlední řidiči". Realita je ovšem poněkud jiná, možná by se dalo říci "jednodušší".

Řidiči vozidel s právem přednostní jízdy, tedy především u záchranné služby,
hasičů, policie, plynařské havarijní služby atd. to rozhodně nemají snadné.
Musí dojet na místo určení co nejrychleji a současně celou cestu doufat, že
ostatní účastníci provozu budou brát jejich jízdu na vědomí a umožní jim
hladký průjezd. Je to stálé balancování na hraně, kdy je řidič jednou nohou
v jednom maléru (nedojede včas) a druhou v jiném (způsobí nehodu).

Proto by ostatní řidiči a další účastníci provozu měli těmto vozidlům umožnit
jízdu – příště to mohou být oni, kdo je bude potřebovat. Řidiči rychlých
sanitek (ale i dalších vozidel s předností) si často stěžují, že se ostatní
řidiči chovají bezohledně a neberou jejich přednost na vědomí. Jenže jak mohu
z běžného provozu (a také z videozáznamů, které mají tuto „bezohlednost“
dokazovat) hodnotit, je to trochu jinak. Rozdělil bych to do následujících
skupin (budu-li hovořit o „sanitce“, dosaďte si prosím libovolné vozidlo s právem přednostní jízdy):

  1. Řidič o sanitce neví. Toto je zdaleka nejčastější problém. Mnoho řidičů
    se nedívá do zrcátek ani kolem sebe, do křižovatek se rozhlíží nepříliš
    důsledně. Řidič pak vůbec neví, že je tu vozidlo, kterému překáží v cestě, nebo na
    které se přímo řítí.

    Reklama

    Mnoho másla na hlavě mají ovšem i řidiči sanitek. Často jezdí s vypnutou sirénou
    nebo ji zapínají až při vjezdu do křižovatky, což je pozdě. Řidič jedoucí
    křižovatkou na zelené světlo nemá šanci včas zjistit, co se děje.

    Někdy dokonce nejsou vidět ani výstražná světla. Minulý týden se ke mně na
    okraji Kolína rychle zezadu přibližovalo nějaké vozidlo (běžné osobní
    – jak se později ukázalo, jednalo se o převoz krve). Teprve
    zblízka jsem si všiml malého modrého světla blikajícího za předním
    sklem. Kdo si toho má v zrcátku všimnout? Sirénu řidič zapnul až v okamžiku,
    kdy jsem mu už udělal místo na průjezd.

  2. Řidič si sanitky všimne, ale reaguje špatně. Opět velmi častá věc. Typickou
    reakcí řidičů při zpozorování modrého majáku bývá dupnout na brzdu a strhnout
    auto vpravo k okraji vozovky. To je ale často velká chyba. V pražských ulicích
    bývají vpravo zaparkovaná auta a zleva kolejové těleso pro tramvaj. Pokud
    sanitka z nějakého důvodu nejede po tomto tělese (což je jinak úplně nejlepší
    možnost) a řidič reaguje popsaným způsobem, sanitku zablokuje. Kdyby místo
    okamžité reakce vteřinu přemýšlel, třeba by přišel na to, že může ujet ještě
    pár desítek metrů a tam bez problémů udělat místo.

  3. Řidič se chová doopravdy bezohledně. Skutečně existují řidiči, kteří prostě
    cestu udělat nechtějí a dál pokračují, jako by se nic nedělo (a třeba i způsobí nehodu). Případně se za sanitku zavěsí, aby měli hladký průjezd městem.
    Ale takových je velice málo, ani si (narozdíl od dvou výše popsaných kategorií)
    nevzpomínám, kdy jsem něco takového naposledy viděl.

Stručně řečeno, vůbec bych netvrdil, že je bezohlednost vůči vozidlům s právem
přednostní jízdy častým jevem. Pokud však budeme nazývat věci pravými jmény
a pracovat se skutečnými fakty, můžeme dojít k tomu, v čem je přesně problém
a jak by se dal řešit. Nejen v tomto případě.