Zažili jste situaci, kdy v motorovém vlaku cestovali jen dva nebo tři cestující? Já mnohokrát – naposledy předevčírem večer. Lze si o tom myslet cokoliv, ale rozhodně bych takovou dopravu neoznačil za ekonomickou ani ekologickou. A to přesto, že mám vlaky rád a mám-li možnost volby, preferuji je před autobusy.
V civilizovaných zemích bývá zvykem, že se neprovozují vlakové spoje, které by byly tak mizivě využívány. Bývají nahrazovány autobusy (buď standardními, nebo častěji minibusy s 20-25 místy k sezení), případně dokonce nejméně využívané úseky obsluhují vozidla taxislužby, a to v ceně normální jízdenky.
Dopravce to vyjde výrazně levněji, než kdyby provozoval vozidla o jeden až dva řády předimenzovaná. I ten nejmenší u nás běžně provozovaný motorák řady 810 má kapacitu 50-56 sedících pasažérů, váží (prázdný) cca 20 tun a jeho posádku tvoří dva lidé (strojvůdce + vlakvedoucí s funkcí průvodčího).
Podle plánů organizátora regionální dopravy v kraji, firmy OREDO, bude zachována vlaková doprava o víkendech, kdy jsou vlaky dostatečně vytíženy. V ostatní dny bude nahrazena menšími autobusy, které budou svou trasou v zásadě kopírovat železniční trať, bude ale zastavovat přímo v obcích.
Proti plánu se v obcích zvedla bouře nevole. Lidé říkají různé důvody – někdo se bojí, že zavedení autobusů je první krok k úplnému zrušení dopravy, jiní argumentují nedostatečnou kapacitou autobusů, další prostě nemají busy rádi. Společným znakem odpůrců ale je, že „prostě chtějí vlak“. Platit ho ale nechtějí, ani z vlastní kapsy, ani z obecních rozpočtů. Ať se postarají „ti nahoře“.
Tohle je bohužel docela rozšířená věc. Je možnost něco zefektivnit, současně i zvýšit kvalitu služby (lidé nebudou muset chodit na železniční zastávky vzdálené i několik kilometrů od obce), naráží to ale na tuhý odpor. Někteří lidé si neuvědomují, nebo ani nechtějí uvědomit, že pečení holubi jaksi do huby sami nelétají. A stejně tak, že vlaky nejezdí samy od sebe, nýbrž proto, že pálí drahou naftu a řídí je lidé, kteří musí dostat zaplaceno. Anebo jiný příklad, že zdravotnictví není zdarma, že lékařům vždycky někdo musí zaplatit. A tedy, když se má někde přidat, jinde se musí ubrat.
Aktualizováno:
Podle Tomáše Hradeckého ze společnosti OREDO je současná situace taková, že proti jsou z obcí na trati jen Dětenice, ostatní obce spíše náhradu vlaku autobusem podporují. Podrobné informace najdete v diskusi.